آگاه اندیشان
کدفراگیر اتباع خارجی
کدفراگیر اتباع خارجی
دسته بندی: مالیاتی
تاریخ: ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
تعداد بازدید: ۳۳۷
تعداد نظرات: ۰

کلیه اتباع و شرکت‌های خارجی برای ثبت‌نام در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور باید دارای کد فراگیر باشند و متقاضیان ثبت شرکت نیز که از اتباع غیر ایرانی هستند باید برای انجام ثبت شرکت خود دارای کد فراگیر قانونی ثبت شده باشند.امکان دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان پذیر است و منظور از کد فراگیر اتباع خارجی همان شماره اختصاصی اشخاص خارجی است که برای افراد حقیقی و حقوقی در ایران به کار می رود .در یک کلام کد فراگیر همانند کد ملی ایرانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی بوده که این کد در خاک جمهوری اسلامی ایران کاملا انحصاری می باشد.
نکته : برای اخذ نمایندگی شرکت خارجی و یا شراکت یک شرکت خارجی (جوینت ونچر) با یک شرکت ایرانی، اخذ این کد اجباری میباشد .

نکته : در صورتی که اشخاص حقیقی غیر ایرانی نیز بخواهند در ایران شرکت ثبت کنند اخذ این کد الزامی می باشد.

لازم به ذکر است هر شخص (حقیقی و یا حقوقی) باید به صورت انفرادی ثبت نام نمایند. (منظور از انفرادی ثبت نام نمودن این است هر شخص (چه حقیقی و چه حقوقی) باید یک به یک و هر کدام جدا ثبت نام نمایند.

مثال : اگر 3 نفر شخص خارجی همراه با یک شرکت خارجی در نظر داشته باشند تا در ایران شرکت ثبت کنند، هر شخصیت به صورت انفرادی (3 نفر حقیقی و یک شخصیت حقوقی) باید برای ثبت نام کد فراگیر اقدام نمایند .

نکته : در صورتی که در هنگام ثبت نام در سامانه، عمدا یا سهوا اطلاعات اشتباهی را وارد نموده و منجر به صدور کد بشود، برای تغییر و اصلاح کد فراگیر راه پیچیده ای در پیش خواهید داشت . پس پیشنهاد میکنیم که از افراد و یا موسسات معتبر و متخصص در این قبال مشاوره گرفته و کار را به کاردان بسپارید.اخذ کد فراگیر با ارائه تصویر پاسپورت متقاضی قابل انجام می باشد و تنها پس از تآیید کد فراگیر امکان ثبت شرکت و ادامه روند ثبت شرکت برای متقاضیان غیر ایرانی وجود دارد.جهت دریافت کد فراگیر پس از ورود و ثبت اطلاعات مورد نیاز، کدی به عنوان کد پیگیری به متقاضی داده می‌شود. دقت شود که این کد ، کد فراگیر متقاضی نیست. از این کد پیگیری، جهت پیگیری صدور کد فراگیر تا مرحله صدور استفاده می شود.

نکته : در گذشته میبایست برای ثبت نام کد فراگیر از سایت سازمان امور مالیاتی کشور استفاده میکردیم که از تاریخ 1395/06/01  به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  تغییر یافته استحداقل 3 روز کاری جهت صدور کد فراگیر توسط موسسه ثبتی حقوقی نخستین ثبت زمان نیاز است.ثبت نام کدفراگیر افراد باید دقیقا مطابق با اطلاعات درج شده در پاسپورت باشد. (تمامی اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی ، نام پدر، تاریخ تولد و بقیه اطلاعات باید کاملا همانند پاسپورت باشد)همچنین برای ارسال اطلاعات واردات کالا با داخل کشور ،  کد مذکور باید درج شود ولی در هنگام ارسال اطلاعات فروش به طرف معاملات خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارند درج شماره مذکور ضروری نیست.برای تکمیل معاملات فصلی مربوط به فروش اشخاص خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارند از جمله صادرات لزومی به درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی نمی باشد ولی باید کلیه اطلاعات مذکور بصورت فصلی ارائه گردد.

نکته مهم : اتباع خارجی که کارت آمایش دارند برای ثبت‌نام شماره اقتصادی، نیازی به دریافت کد این کد نداشته و می‌توانند از عدد 8 رقمی شماره اختصاصی به عنوان کد فراگیر استفاده کنند.اخذ کد فراگیر برای تمامی اتباع از طریق مراحل گفته شده امکان پذیر است و ثبت شرکت و فعالیت آنها پس از اخذ کد فراگیر بلامانع میباشد.

Acc Learn Center

۱

۰

نظرات