آگاه اندیشان
مقايسه ويژگي‏هاي حسابداري بر مبناي نقدي و حسابداري بر مبناي تعهدي:
مقايسه ويژگي‏هاي حسابداري بر مبناي نقدي و حسابداري بر مبناي تعهدي:
دسته بندی: حسابداری
تاریخ: ۱۳۹۶/۹/۲۸
تعداد بازدید: ۲۵۵
تعداد نظرات: ۰

مقايسه ويژگي‏هاي حسابداري بر مبناي نقدي و حسابداري بر مبناي تعهدي:
مبانی حسابداری:  مبانی حسابداری، انتخاب زمان شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه­ ها در دفاتر حسابداری است. انتخاب هر یک از روش‏های شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه‏ ها، نوعی مبنای حسابداری محسوب می‏ شود که حسب مورد در حسابداری موسسات بازرگانی و موسسات غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

مبنای نقدی: حسابداری نقدی، روش حسابداری است که اساس آن بر دریافت و پرداخت وجه نقد استوار مي‏باشد. در این سیستم هرگونه تغییر در وضعیت مالی موسسه، مستلزم مبادله وجه نقد است و درآمدها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه نقد آن ها دریافت شود و هزینه‏ ها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه آن ها به صورت نقد پرداخت گردد.

مبنای تعهدی: در مبنای تعهدی کامل، درآمدها زمانی شناسایی و در دفاتر حسابداری منعکس می گردند که تحصیل شده یا تحقق می‏یابند.در این مبنا، زمان تحصیل یا تحقق درآمد، هنگامی است که درآمد به صورت قطعی مشخص شده یا بر اثر ادامه خدمات حاصل می‏گردد. لذا زمان وصول وجه در این روش مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه زمان تحصیل یا تحقق درآمد در شناسایی و ثبت آن اهمیت دارد. همچنین در این مبنا، زمان شناسایی و ثبت هزینه‏ ها، زمان ایجاد و یا تحقق هزینه‏ هاست و زمانی که کالایی تحویل می‏گردد یا خدمتی انجام می شود، معادل بهای تمام شده کالا‌ی تحویلی و یا خدمت انجام یافته، بدهی قابل پرداخت ایجاد می‏شود.

Acc Learn Center

۱

۰

نظرات