آگاه اندیشان
آئین نامه انضباطی کارگاه چیست
آئین نامه انضباطی کارگاه چیست
تاریخ: ۱۳۹۶/۶/۱۵
تعداد بازدید: ۳۳۳
تعداد نظرات: ۰

آئین نامه انضباطی کارگاه چیست وحدود قانونی آن به چه صورت است ؟

آئین نامه انضباطی مجموعه مقرراتی است که در چارچوب قانون کار و مقررات مربوطه متناسب با شرایط و اوضاع و احوال کارگاه توسط کارفرما با کسب نظر تشکل کارگری کارگاه  تهیه شده و توسط کمیته انظباطی به اجرا گذاشته می شود.
تبصره :مفاد آئین نامه انضباطی باید به طریق مقتضی به اطلاع کارگران برسد.(ماده ا مقررات موارد قصور  و نقض دستورالعمل آئین نامه انضباطی).
طبق ماده 27 قانون کار  هرگاه کارگری در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آئین نامه های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید. کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار  علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار  معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را بعنوان حق سنوات به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.
در واحدهایی که فاقد  شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است و در هر مورد از موارد یاد شده اگر مساله  با توافق حل  نشد به هیئت تشخیص ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف  از طریق هیات حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد.در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف قرارداد را به حالت تعلیق در می آید.
تبصره1 کارگاه هایی  که مشمول  قانون شورای اسلامی کار  نبوده و یا شورای اسلامی کار و انجمن صنفی در آن تشکیل  نگردیده است یا فاقد نماینده کارگر باشند، اعلام  نظر مثبت هیات تشخیص  در فسخ قرارداد کار الزامی است.
تبصره2 موارد قصور و دستورالعمل ها و آئین نامه های انضباطی کارگاه ها به موجب مقرراتی است که با پیشنهاد  شورای عالی کار و به تصویب  وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.
Acc Learn Center

۱

۰

نظرات