آگاه اندیشان
مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی جزئیات مبلغ و زمان دریافت اطلاعات حساب های بانکی را
مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی جزئیات مبلغ و زمان دریافت اطلاعات حساب های بانکی را
دسته بندی: اخبار مالیاتی
تاریخ: ۱۳۹۶/۵/۰۲
تعداد بازدید: ۳۹۶
تعداد نظرات: ۰

فارس / مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی جزئیات مبلغ و زمان دریافت اطلاعات حساب های بانکی را تشریح کرد.

* علی رستم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی، اظهار داشت : از مسئولان مؤسسات و بانک‌ها دعوت به عمل آمد و آیین‌نامه ماده ۱۶۹ مکرر برای آنها تبیین شد و اعلام کردیم، متعاقب این جلسه تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات منعقد خواهد شد . تا جلسات فنی برای برقراری ارتباط سیستمی در بستر سامانه اطلاعات اقتصادی «بیتا» وزارت اقتصاد انجام شود. 

* وی ادامه داد : برخی بانک‌ها این تفاهم‌نامه را منعقد کرده و مباحث فنی برای برقرار شدن ارتباط سیستمی در جریان است. بخش دیگری از مدیران عامل بانک‌ها تاکنون تفاهم‌نامه را امضا نکردند، اما در شرف انجام است. 

*  مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه به بانک‌ها اعلام شده، اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۹۵ باید با حساب‌های بانکی بررسی و تطبیق داده شود، اظهار داشت: فرجه زمانی حداکثر پایان مردادماه سال جاری باید این دسترسی به حساب‌ها برای سازمان فراهم شود. 

*  این مقام مسئول افزود : از ۴۰ بانک و مؤسسه مالی اعتباری حدود ۹ بانک تفاهم را امضا کرده و بقیه در شرف اجرا است. 

* رستم‌پور در مورد تأخیر در اجرای دریافت حساب‌های بانکی تصریح کرد : اطلاعات سال ۹۵ را از بانک‌ها دریافت خواهیم کرد و اظهارنامه‌ها در حال دریافت است و پس از آن راستی‌آزمایی از نیمه دوم امسال شروع می‌شود. 

*  وی تأکید کرد : یکی از دغدغه‌های بانک‌ها بحث خروج سپرده‌ها از بانک خواهد بود و آن را ریسک تلقی می‌کنند، با این حال قول داده‌اند اطلاعات را یک‌باره و از کانال بانک مرکزی دراختیار بگذارند. 

*  به گفته مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی، دریافت همزمان اطلاعات حساب از تمامی بانک‌ها دغدغه آنها را حل خواهد کرد و مذاکرات با بخش فنی بانک مرکزی ادامه دارد. 

*  رستم‌پور در مورد اینکه رئیس سابق سازمان مالیاتی عنوان کردند بانک‌ها از ارائه حساب‌ها طفره می‌روند و با وجود گذشت ۱.۵ سال از اجرای قانون مالیات‌های مستقیم همچنان اطلاعاتی دریافت نشده است، بیان کرد: زمانی بانک‌ها و بانک مرکزی مقاومت می‌کردند، زیرا آیین‌نامه قانون وجود نداشت، اما آیین‌نامه با همکاری مشترک بانک مرکزی تدوین شد و به امضای وزرا رسید، مقاومت شکسته شد و بخش حقوقی بانک مرکزی تأیید کرد اصل محرمانگی برای دادن اطلاعات حساب‌های بانکی به سازمان مالیاتی وجود ندارد. 

*  وی تأکید کرد: اطلاعات تسهیلات ریالی و ارزی دراختیار سازمان است و بخش حساب‌های بانکی یعنی سپرده‌های دیداری و غیردیداری نیز که شامل جمع گردش  هر حساب و مانده پایان دوره را باید اعلام کنند. ۴۲۰ میلیون حساب بانکی وجود دارد که جمع‌آوری این حجم، کار کوچکی نیست. 

*  ایشان با بیان اینکه اراده مسئولان بانکی بر ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی است، عنوان کرد: تمامی بانک‌ها اعلام آمادگی داشتند و برخی مسائل حاشیه‌ای هنوز حاکم است. طبق قانون حداکثر زمان ۱.۵ ماه بعد از پایان هر سال سازمان باید اطلاعات حساب‌ها را دریافت می‌کرد، اما چون موفق نشدیم و بانک مرکزی معتقد بود حساب‌های بانکی را در اختیار ندارد، بنابراین با بانک‌ها جلسات برگزار شد. 

*  وی ادامه داد: بانک‌ها و موسسات حداکثر تا پایان مرداد باید اطلاعات حساب را بدهند و با دست پر اظهارنامه‌های مالیاتی را رسیدگی کنیم. 

*  رستم‌پور با اشاره به اینکه در آیین‌نامه برای حساب‌ها حدی گذاشته شده است، یادآور شد: کل اطلاعات تسهیلات را می‌گیریم، برای افراد حقیقی‌ بالای ۵۰ میلیون تومان و برای حقوقی‌ها همه اطلاعات دریافت می‌شود. در بخش سپرده نیز حجم گردش و مانده انواع سپرده‌های دیداری و غیردیداری برای حقوقی‌ها کل حساب‌ها و برای حقیقی بالای ۵ میلیارد ریال معادل ۵۰۰ میلیون تومان دریافت خواهد شد.

Acc News Center
 

۱

۰

نظرات